Gregory Rombaut, Sales & Marketing Manager KS Service Center:

“Modal shift niet alleen strategische keuze, maar gezamenlijke verantwoordelijkheid”

KS Service Center in Moerdijk levert geslit bandstaal en plaat op maat, met een groot en groeiend netwerk aan leveranciers en ketenpartners in Europa. Het bedrijf houdt duurzaamheid hoog in het vaandel. Deelname aan zowel het Modal Shift Programma als Joint Corridors Off-Road is dan ook “bijna een vanzelfsprekendheid”, aldus Sales & Marketing Manager Gregory Rombaut. Hoe haakte het bedrijf aan en hoe realiseert het de gestelde doelen?

Aanleiding
“We zijn ons ervan bewust dat de Europese infrastructuur op het vlak van mobiliteit sterk onder druk staat. Die uitdaging kunnen wij als grote staalleverancier niet uit de weg gaan. We hebben heel veel inkomende en uitgaande vrachten van stalen coils uit Europese staalfabrieken in Duitsland, Nederland en België. Zo zijn wij gaan nadenken: kunnen wij ook ons steentje bijdragen aan duurzame verandering door een andere vervoersmodus te kiezen? Samen met onze leverancier in Duitsland, ArcelorMittal, hebben we de afspraak gemaakt om alle leveringen vanuit Duitsland om te zetten van de vrachtwagen naar het spoor.”

Aanpak
De keuze voor het spoor was een logische, legt Rombaut uit. “De fabriek in Duitsland is een geïntegreerde staalfabriek. Dat betekent dat ze het hele proces daar uitvoeren, van het smelten van de ertsen tot de verwerking tot een afgewerkte stalen coil, die klaar is om te worden getransporteerd. En aangezien er op de verbinding tussen Bremen en Moerdijk een heel goed spoornetwerk ligt, hebben we de opties samen verkend. Alleen hebben wij als KS geen spoorontsluiting op ons eigen terrein, dus moesten we daarvoor een oplossing vinden. Die hebben we gevonden bij onze buurman, de Labee Group, een duurzame houtverwerker. Wanneer onze trein uit Bremen aankomt op hun terrein, dient deze binnen 24 uur gelost te worden en worden alle coils overgereden naar onze eigen magazijnen. Dat was een beetje passen en meten met de planning, maar dankzij samenwerking op het duurzaamheidsthema wordt er veel meer mogelijk.”

Modal Shift Regeling
“KS staat voor duurzaamheid. We zijn ISO 14.001 gecertificeerd en staan op trede 3 van de CO₂-prestatieladder. Los van het feit dat we via de modal shift naar spoor 40 tot 50 vrachtwagens wekelijks van de rijbaan houden, besparen we ook gigantisch veel op CO₂-uitstoot. Dat sluit aan bij andere duurzaamheidsinitiatieven van ons bedrijf, zoals elektrische heftrucks voor ons interne transport, en biodiesel en elektrische vrachtwagens op andere verbindingen waar een alternatief voor de weg moeilijk te realiseren is. Ook wekken we 30% van onze eigen energie op via zonnepanelen op onze daken en kopen we de overige energie duurzaam in. De modal shift regeling was voor ons een mooie kans om een nieuwe stap te zetten op het gebied van duurzaamheid.”

Wie heb je dan nodig om die verduurzamingsstappen te zetten?
“Alle partijen in de keten moeten meedenken. Het gesprek begint natuurlijk bij de leverancier, en de klant. Want de gevraagde volumes moeten groot genoeg zijn om een trein te vullen. Veel van onze klanten zitten in Nederland en België, met bestellingen die goed zijn voor twee vrachtwagens per week. Daar kunnen wij  onmogelijk alleen een alternatief voor goederenvervoer over de weg gaan opzetten.”

Joint Corridors Off-Road
Precies daar komt het programma Joint-Corridors Off-Road om de hoek kijken. Met een interactieve kaart, ontwikkeld in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, geeft het programma inzicht in het multimodale goederenvervoerssysteem in Nederland. Zo kunnen bedrijven niet alleen hun geografische ligging ten opzichte van de overslaglocaties naar het water en het spoor ontdekken, maar ook hun reistijd berekenen. In samenwerking met andere bedrijven wordt het opzetten van alternatieve verbindingen wél mogelijk. “Doordat Labee Group bereid was hun spoor eens per week ter beschikking te stellen voor de trein uit Bremen, hebben we deze verbinding tot stand kunnen brengen, samen met onze andere twee partners: ArcelorMittal en Deutsche Bahn,” legt Rombaut uit. “Wellicht is dat ook voor andere bedrijven hier in het havengebied interessant. Het is gewoon een kwestie van anders kijken en kansen bespreekbaar maken met je partners.”

Te nemen hobbels
Naar die kansen blijft KS Service Center ook voor andere verbindingen op zoek. Maar om ze te verzilveren is nog niet zo eenvoudig, zegt Rombaut. “Door het bundelen van lading lopen we tegen praktische bezwaren aan. Zoals hogere transportverzekeringen, hogere kredietwaardigheid, beperking van kredietrisico’s. En op de lange afstanden naar Oost-Europa hebben we te maken met de lagere loonkosten aldaar, waardoor het regelen van eigen vervoer vaak goedkoper is. Maar door ladingen te combineren en andere Joint Corridors per spoor te onderzoeken, kunnen we wel het verschil gaan maken.”

Oproep
Rombaut heeft dan ook een heldere oproep aan andere bedrijven. “Om efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en onze ecologische voetafdruk te verkleinen is samenwerking essentieel bij het verschuiven naar duurzame vervoersmodi zoals spoor en binnenvaart. Door vroegtijdig informatie te delen en ook logistieke plannen beter op elkaar af te stemmen, kunnen we gezamenlijk voordelen realiseren. Laten we samen investeren in innovatieve oplossingen en infrastructuur die een soepele overgang mogelijk maken. Modal shift is niet alleen een strategische keuze, maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een duurzamere toekomst.”

 

Over KS Service Center en deelname aan het Modal Shift Programma en Joint Corridors Off-Road

KS Service Center maakt onderdeel uit van de bedrijvengroep KS Industries, voor ondermeer systeembouw, staalconstructie en profileertechniek.  De coils die KS Service Center koopt gaan in Moerdijk op de slitlijn om ze gereed te maken voor verdere bewerking door KS Profile, die van het bandstaal profielen maakt voor de verkoop aan de externe markt via KS Systems.
De aanvraag van KS Service Center werd in het najaar 2024 door het Modal Shift Programma gehonoreerd. Daardoor kon het bedrijf starten met het gestelde doel: per week 40-50 coils/ vrachtwagens shiften naar de trein. Samen met Topsector Logistiek en Logistics Community Brabant verkent KS Service Center de toepassing van Joint Corridors Off-Road specifiek voor (break-)bulk goederenvervoer.