Peter Vinke, director Neele-Vat: "Ja, wij willen wel, en onze klant wil wel, MAAR..."

Deze titel vat de boodschap van Peter Vinke van Neele-Vat kort en bondig samen: modal shift kunnen we wel willen, maar nu lukt het (nog) niet. Waarom niet, en wat moet er anders?

Waarom modal shift?
“De modal shift is om drie redenen aantrekkelijk,” zegt Vinke. “Ten eerste: als we ladingen kunnen bundelen via binnenvaart of trein dan is dat zou dat kostenefficiënter moeten zijn dan transport via de weg. Ten tweede: door de toenemende infrastructurele werkzaamheden omzeilen we op die manier ook de toenemende congestie op de weg en wachttijden op de containerterminals , en ten derde besparen we met modal shift een (hoop) aanzienlijke CO₂ uitstoot. Dat is in deze wereld niet alleen een gedeelde verantwoordelijkheid in de hele keten maar ook een must, gezien alle recente regelgeving. Maar helaas werkt momenteel  in de praktijk de weg vaak beter dan modal shift oplossingen .”

Wat is het probleem?
Zowel bij de modal shift naar de binnenvaart als naar het spoor ondervindt Vinke problemen. “Bij de binnenvaart lopen we tegen de hoge kosten voor demurrage en detention aan. De DemDet-regels van de carriers zijn zo scherp dat ze ons vaak belemmeren om alternatieven voor de weg via de binnenvaart aan te bieden. Op het spoor zetten de infrastructurele werkzaamheden in met name Duitsland onze doorloop tijden onder druk. Dan kan  de keuze voor het spoor tot een  verliesgevende activiteit leiden.”

Wat moet er anders?
“De logistiek is een ecosysteem. Het verdienmodel van de carriers staat mijns inziens haaks op de beweging naar de modal shift. Door de geopolitieke onzekerheden zie ik de huidige marktsituatie niet zo snel veranderen. De infrastructurele werkzaamheden aan het Duitse spoor zijn een gegeven en lijken nog jaren te gaan aanhouden,  tegelijkertijd voorziet Rijkswaterstaat veel werkzaamheden  aan de weg in Nederland. Nu zien we een reverse modal shift naar de weg en natuurlijk willen we graag andere oplossingen. Dat kan alleen als het hele systeem verandert.”