Aanleiding
Voor de Nederlandse infrastructuur is de grootste onderhoudsopgave in onze geschiedenis gestart: Rijkswaterstaat vervangt en renoveert de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Dit betekent een teruglopende capaciteit op de weg, waardoor een enorme oponthoud zal ontstaan voor vervoer over de weg. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil verkeersopstoppingen terugdringen door vervoer via water én spoor te subsidiëren. Daarnaast is het ook een manier om goederenvervoer te verduurzamen.
Doel
Doel van deze regeling is de stimulering van een blijvende modal shift door het verstrekken van financiële bijdragen aan verladers en expediteurs voor het bundelen en verplaatsen van bulktansporten en containers:
- Van weg naar water op de goederenvervoercorridor Oost, de goederenvervoercorridor Zuid-Oost en de goederenvervoercorridor Zuid van in totaal minimaal 2800 TEU per dag
Van de weg naar het spoor van in totaal minimaal 200 TEU per dag
Ladingen
De regeling is bedoeld voor vervoer van goederen in containers maar ook voor bulkvervoer. Een vrachtwagen, die geladen is met bulkgoederen telt mee als 1,7 TEUeq.
Voorwaarden voor de subsidieverlening:
- het verplaatsen moet bijdragen aan de modal shift en het daarvan structureel inbedden in de bedrijfsvoering;
- de subsidieontvanger moet gemiddeld minimaal 3 TEU per dag, gerekend over 250 vaardagen per jaar, over een afstand van minimaal 35 kilometer van weg naar water of van weg naar spoor verplaatsen. Dit komt neer op een verplaatsing van minimaal 750 TEUeq per jaar.
Aanvragen
Voor een shift van weg naar water kan een subsidie worden aangevraagd van 1 januari tot 1 oktober 2025. Het subsidieloket wordt eerder gesloten als het subsidieplafond van EUR 4.833.000 is bereikt.
Beoordeling vindt plaats op volgorde van binnenkomst subsidieaanvraag.
Het subsidieplafond voor de modal shift van weg naar spoor voor de periode 2025 is vastgesteld op € 0,-. Voor een shift van weg naar spoor is hierdoor vanaf 2025 geen subsidie meer aan te vragen.
Download het aanvraagformulier via ‘Meedoen’ op www.modalshiftprogramma.nl. Baseer je aanvraag op een concreet voorstel om vracht te verplaatsen van de weg naar het water. Dien de volledig ingevulde en (door een aantoonbaar bevoegd persoon) ondertekende aanvraag in bij Stichting Connekt via msr@connekt.nl. Wil je hulp bij het verkennen, organiseren en benutten van de mogelijkheden voor modal shift, dan kan je terecht bij een onafhankelijke logistiek makelaar.
Subsidievoorwaarden
Je kunt deelnemen aan de subsidie wanneer je vrachtvervoer verplaatst van weg naar binnenvaart. De subsidie geldt als je minimaal 35km aflegt over de volgende routes: route Oost* en Zuidoost*** (tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem-Nijmegen, Venlo en Maastricht (A15, A16, A58, A67 )) en Zuid** (Amsterdam -> Rotterdam -> Moerdijk -> Zeeland -> Brabant (A4, A29, A16, A58, A2, A27)).*goederenvervoercorridor Oost: stelsel van hoofdwegen, spoorwegen en vaarwegen tussen de haven van Rotterdam via regio Arnhem-Nijmegen richting Duitsland. De belangrijkste hoofdweg is de A15 en daarnaast de relevante wegvakken van de hoofdwegen die op deze route liggen of als toe- en afvoer dienen. De Waal, Lek en Nederrijn zijn de belangrijkste vaarwegen op deze corridor;** goederenvervoercorridor Zuid: stelsel van hoofdwegen, spoorwegen en vaarwegen tussen de haven van Amsterdam via de havens van Rotterdam, Moerdijk en Noord Sea Port naar de haven van Antwerpen. De belangrijkste hoofdwegen zijn de A4, A29, A16, A58, A2 en A27 en daarnaast de relevante wegvakken van de hoofdwegen die op deze route liggen of als toe- en afvoer dienen. Het Noordzeekanaal, het Amsterdam-Rijnkanaal, het Hollandsch Diep, het Volkerak en het Schelde-Rijnkanaal zijn de belangrijkste vaarwegen op deze corridor.*** goederenvervoercorridor Zuidoost: stelsel van hoofdwegen, spoorwegen en vaarwegen tussen de haven van Rotterdam via regio Venlo richting Duitsland. De belangrijkste hoofdwegen zijn de A15, A16, A58, A67 en daarnaast de relevante wegvakken van de hoofdwegen die op deze route liggen of als toe- en afvoer dienen. De Maas en de Brabantse kanalen zijn de belangrijkste vaarwegen op deze corridor. |
Voor verladers en/of expediteurs die vracht verplaatsen van weg naar binnenvaart.
Bij aanvraag mag de shift nog niet zijn gestart.
De startdatum is de datum waarop de subsidie wordt toegekend. De modal shift mag vanaf datum ontvangst aanvraagformulier uitgevoerd worden. De subsidie gaat pas in vanaf de datum van toekenning.
Voorbeeld:
Datum ontvangst aanvraagformulier: 04-03-2025
Startdatum modal shift in aanvraagformulier: 01-04-2025
Datum besluit toekenning: 15-05-2025
Dan mag de modal shift vanaf 1-4-2025 meegeteld worden, waarvoor besloten is op 15-05-2025.
Er wordt een subsidiebedrag toegekend op basis van de vermeden wegkilometers, gewicht van de container en het aantal geshifte containers. De subsidie wordt voor maximaal 36 maanden toegekend.
Nadat de aanvraag is ingediend, wordt de aanvraag beoordeeld. De uitvoeringsinstantie kan mogelijk aanvullende informatie opvragen, waarna een besluit zal volgen. De subsidie wordt verleend voor een periode van 36 maanden vanaf de datum dat de subsidie is verleend.
Ja, het aanvraagformulier moet worden ondertekend door een aantoonbaar bevoegd persoon.
Logistiek Makelaar
De logistiek makelaars hebben een onafhankelijke rol en geven gratis advies. Zij begeleiden bedrijven bij het indienen van de aanvraag, helpen bij het invullen van het aanvraagformulier en lezen mee. Ook wanneer bedrijven twijfelen of een mogelijke verplaatsing in aanmerking komt voor subsidie, kan je terecht bij een logistiek makelaar die jou vrijblijvend kan adviseren.
Investering en opbrengst
Meedoen is eenvoudig. Het aanvraagformulier is overzichtelijk en bevat vier pagina’s met goed te beantwoorden vragen, zeker wanneer de hulp van de logistiek makelaars wordt ingeroepen. Het invullen van het formulier kost een paar uur tijd. Ook het verantwoorden van de verplaatsingen is een eenvoudig proces. Hiervoor dienen de containernummers, containertype en het gewicht te worden aangeleverd, of, in geval van bulk, schip, afstand en gewicht.
De uitvoeringsinstantie heeft conform het Kaderbesluit subsidies I en M dertien weken de tijd nadat de aanvraag is ontvangen, om een besluit te nemen. In het geval dat het besluit niet binnen de gestelde termijn van dertien weken wordt genomen, dan heeft de uitvoeringsinstantie de mogelijkheid om deze termijn met nog eens dertien weken te verlengen.
Op grond van de Subsidieregeling stimulering modal shift van weg naar water of van weg naar spoor 2023–2026 zal inderdaad een voorschot worden verleend van maximaal 75 procent van de verleende subsidie voor subsidies van minder van EUR 125.000. Het voorschot wordt uiterlijk binnen 8 weken na de subsidieverlening uitgekeerd. Voor toegekende subsidies van meer dan EUR 125.000 geldt dat een voorschot kan worden aangevraagd van maximaal 25%.
De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van gegevens die worden ingediend bij de aanvraag. Het subsidiebedrag bedraagt voor weg naar water maximaal EUR 20 per verplaatste 40-of 45ft container waarbij de verplaatsing minimaal 35 km over de goederenvervoercorridors Zuid, Oost of Zuid-Oost heeft plaatsgevonden. Voor afwijkende containermaten wordt een omrekening gedaan. Neem vooral contact op met de logistiek makelaar in uw regio om je aanvraag te bespreken.
De startdatum is de datum waarop de subsidie wordt toegekend. Deze datum wordt nogmaals in het besluit genoemd. Er wordt verwacht dat je aan kan tonen dat het traject is gestart en conform de startdatum uitvoering aan de subsidiabele activiteit wordt gegeven. In het geval dat hier niet aan kan worden voldaan door de subsidieontvanger, is hij/zij verplicht om dit zo spoedig mogelijk – met redenen omkleed – schriftelijk te melden aan de subsidieverstrekker.
Rapportage
Nadat de subsidie is verleend, heeft de subsidieontvanger de verplichting om, na verloop van elk jaar, binnen 14 dagen een gedetailleerde rapportage in te sturen over de voortgang van de subsidiabele activiteit. De subsidie wordt verleend voor een periode van 36 maanden, wat inhoudt, dat de subsidieontvanger over deze periode 3 keer een rapportagemoment heeft; de eerste 2 zijn tussentijdse rapportagemomenten en het laatste rapportagemoment zal een eindrapport zijn. Voor subsidies die zijn verleend voor bedragen boven de EUR 125.000 geldt bovendien, dat volgens een vastgesteld controleprotocol, een accountantsverklaring door de subsidieontvanger moet worden opgeleverd.
In de Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 15 december 2022, nr. IENW/BSK-2022/107292, tot verstrekking van subsidies voor de stimulering van modal shift van weg naar water of van weg naar spoor 2023–2026 (Subsidieregeling stimulering modal shift van weg naar water of van weg naar spoor 2023–2026) heeft de minister Stichting Connekt als uitvoeringsinstantie aangewezen. Alle documentatie omtrent de subsidieregeling moeten daarom ook aan Stichting Connekt worden gericht. Zij zijn te bereiken via msr@connekt.nl onder vermelding van het projectnummer.
De subsidieontvanger ontvangt bij het gunningsbesluit, een rapportageformulier, dat elk jaar door de subsidieontvanger moet worden ingevuld en ondertekend retour moet worden gestuurd. In dit rapportageformulier dient de subsidieontvanger het aantal geshifte TEUeq op de ingediende afstand en het gewicht van deze TEUeq op te geven. Voor bulk geldt dat naast het schip, tevens het gewicht en de afstand moet worden opgegeven. Ook wordt een kwalitatieve rapportage verwacht.
De subsidieontvanger toont op door de uitvoeringsinstantie van tevoren aangegeven wijze aan (het rapportageformulier), dat de verplaatsing waarvoor de subsidie is verleend, is verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen.
De subsidieontvanger is tot vijf jaar na de datum van de subsidievaststelling verplicht om mee te werken aan een evaluatie.
Vaststelling
De subsidieontvanger dient een verzoek in tot subsidievaststelling, door middel van een daartoe vastgesteld formulier, dat door Connekt (zie downloads onderaan de pagina) beschikbaar is gesteld. Dit formulier wordt beoordeeld als het eindrapport.
De uitvoeringsinstantie zal binnen dertien weken na ontvangst van het eindrapport, deze beoordelen en een definitieve subsidievaststelling opmaken. Indien de genoemde termijn niet haalbaar blijkt, kan deze termijn met nog eens dertien weken worden verlengd.
Voor de vaststelling van het uiteindelijke subsidiebedrag is een formulier verkrijgbaar op de website van Connekt (zie downloads onderaan de pagina). In dat formulier staat vermeld welke gegevens moeten worden aangeleverd. De aangeleverde gegevens dienen onder andere aan te tonen dat daadwerkelijk uitvoering is gegeven aan de subsidiabele activiteit in operationele zin. Het in artikel 13 van de subsidieregeling verplichte eindrapport maakt daar onderdeel van uit.
In het eindrapport dient, naast een kwalitatieve rapportage, te worden vermeld, wat de uiteindelijk totaal aantal geshifte TEUeq, gewicht en afstand is en wordt aan de hand van deze informatie het definitieve subsidiebedrag vastgesteld. Dit subsidiebedrag wordt dan uitgekeerd minus de reeds ontvangen voorschot(ten). Dit komt erop neer, dat wordt afgerekend op basis van werkelijk geshifte TEUeq.
NB: voor subsidiebedragen > €125.000 is een controleverklaring op basis van het controleprotocol verplicht.
Invordering/Terugvordering
Het is mogelijk dat bij de subsidievaststelling blijkt, dat het uiteindelijke subsidiebedrag lager uitvalt dan het bedrag dat aan voorschot is verleend. Het teveel ontvangen bedrag wordt teruggevorderd.
Bezwaar maken tegen toekenning, vaststelling of terugvordering
Indien u het niet eens bent met een besluit, dan kunt u binnen zes weken nadat het besluit is verzonden, bezwaar maken tegen de beslissing. U dient een bezwaarschrift op te stellen, waarin het volgende moet worden vermeld:
- uw naam en adres;
- de datum waarop u de brief verstuurt;
- het besluit waartegen u bezwaar maakt;
- de redenen waarom u bezwaar maakt;
- uw handtekening.
Uw bezwaarschrift kan worden gericht aan Stichting Connekt, o.v.v. “bezwaar besluit MSP | Projectnummer: MSS10.20.XXX”, Postbus 48, 2611 RV Delft en moet binnen zes weken nadat het besluit is verzonden, door Stichting Connekt zijn ontvangen.