Voorbeeldproject: Ladingen bundelen Kloosterboer/McCain
Reefercontainers gebruiken voor transitie ‘frites express’-transport, route: Lewedorp (Zeeland)-Lelystad. Vanuit Vlissingen een barge (met plugs) met de ‘frites express’ containers laten varen (i.s.m. Honkoop Barging). Vervolgens gaan de volle exportcontainers vanuit Lelystad weer naar Rotterdam.Voorbeeldproject: Slimme vervoerscombinaties Heineken
Er wordt als het ware een driehoekje gemaakt: volle Heineken-containers van Alpherium naar Moerdijk, volle containers van Rotterdam naar Moerdijk, lege containers van Moerdijk naar Heineken, daar weer vullen, etc. Dit voorkomt ook lege containers van Rotterdam terug naar Heineken.Port of Moerdijk als verbindend logistiek platform
Ferdinand van den Oever is een blij mens gelet op het feit dat hij onlangs groen licht kreeg voor de bouw van het ‘Logistiek Park Moerdijk’.Modal Shift past uitstekend bij wie wij willen zijn - Arno Huijsmans
Cosun Beet Company: ‘We willen de meest succesvolste, innovatiefste en groenste verwerker van bieten zijn in de wereld’.Dagelijks 2000 Teu van de weg naar het water - Evofenedex nr 10
In de afgelopen periode is hard gewerkt aan de praktische vormgeving van de Modal Shift-regeling.Multimodale logistiek zit in de lift in noordoost-brabant - binnenvaartkrant.nl
De toegevoegde waarde van multimodaal vervoer wordt in de regio Noordoost-Brabant steeds belangrijker.Mooie video van schuttevaer: Een kijkje bij interrijn roro: De modal shift is al feit!
De toegevoegde waarde van multimodaal vervoer wordt in de regio Noordoost-Brabant steeds belangrijker.Het is de hele reis van de producten die telt, niet alleen het vervoer van de container - Frank Bruurs
Die historie is boeiend en laat zien dat ondernemen vraagt om voeling houden met de marktontwikkelingen om daar met visie en overtuiging op te reageren.De Groene Corridor: snellere en betrouwbare verbinding tussen Maasvlakte en Alphen aan de Rijn
De Groene Corridor is uitermate geschikt voor verladers die zoeken naar manieren om hun CO2 – uitstoot te reduceren. De betrouwbaarheid van de verbinding is meer dan 99%. Een belangrijk argument voor bedrijven als Heineken en Zeeman om voor deze groene verbinding te kiezen.Sugar corridor van NPRC bespaart 15.000 vrachtwagenbewegingen
Medio september 2021 startte Europese binnenvaartcoöperatie NPRC met een grootschalige operatie om suikerbieten van Maastricht (Limburg) naar Oudenbosch (Noord-Brabant) te varen.Cosun Beet Company ervaart meer voordelen van modal shift
Arno Huijsmans is directeur Agrarische Zaken bij Cosun Beet Company, een internationale agrarische coöperatie die in handen is van zo'n 8.400 telers van suikerbieten. De jaarlijkse suikerbietencampagne is een van de grootste logistieke operaties van het land. Via de subcirkel Logistiek van de Groene Cirkel Circulaire Suikerbietenketen maakte Huijsmans in 2021 kennis met het Modal Shift Programma. En inmiddels met resultaat.“Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt”
Susanne Dirksen, Head of Sales Schavemaker Logistics: "Off-Road gaan is gewoon een kwestie van je oude schoenen niet weggooien voor je nieuwe hebt. Zet een deel op de binnenvaart of het spoor, houd nog een deel op de weg. Dan spreid je de risico’s en kun je gefaseerd overstappen."AnQore verkiest schip boven vrachtwagen
Maar liefst 1.600 ton CO₂-uitstoot per jaar bespaart het Zuid-Limburgse AnQore. Dat doet het bedrijf door te kiezen voor transport per schip in plaats van per vrachtwagen. “Als we onze grondstof propeen met vrachtwagens hadden laten vervoeren, dan zouden zij jaarlijks zo’n 3,3 miljoen kilometer moeten afleggen.HTS Group: “Modal Shift Programma kan game changer zijn”
Marcel Heuvelman is directeur van HTS-group – een intermodale dienstverlener opgericht in 1999 – en concessiehouder van het Modal Shift Programma. Wat levert zo’n concessie nu eigenlijk op? Wij vroegen het hem in aanloop naar de concessieverlening van september 2024.Den Hartogh: “Modal shift betekent waardetoevoeging”
In zijn voormalige functie als Procurement Manager van Den Hartogh kwam Marc Berlijn twee jaar geleden met het modal shift programma in aanraking. “Wij wilden graag meer doen met barging in het kader van duurzaamheid, maar ook vanwege het groeiende tekort aan truckchauffeurs.Sebastiaan van Dorsser van Hutchison Ports ECT Rotterdam: "Modal shift, een no-brainer"
Modal shift is geen buzzword voor Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), één van de grootste container terminaloperators in Europa actief in de haven van Rotterdam en o.a. ook in Venlo Trade Port.ECS: “Modal shift? Kwestie van tijd en mindset”
Als Head of Rail van ECS is Rob Ververgaart een fervent voorvechter van de modal shift. Met het hoofdkantoor in Zeebrugge, maar ook vestigingen in Nederland, Frankrijk en UK, organiseert ECS container- en trailer vervoer in 29 landen in Europa met een historische focus op trafiek van en uit UK en Ierland.Rabelink Logistics: “Maak de logistieke keten zo vlak mogelijk”
“Een absolute voorwaarde voor het succes van modal shift is een vlakke keten,” stelt Alwin Schweckhorst, managing director van Rabelink Logistics. Hij spant zich al jaren in voor de verduurzaming van logistiek, ook via de programma’s Lean & Green van Connekt en Joint Corridors Off-Road van de Topsector Logistiek.