Oproep ARN bv en Daanen Shipping & Logistics B.V.: “Rijksoverheid, investeer in onderhoud van de waterinfrastructuur!”
Geplaatst op 2 september 2025
Samen met de andere projectpartners behaalden afvalverwerker ARN bv en Daanen Shipping & Logistics B.V. uit Nijmegen ruimschoots hun gestelde doel voor het Modal Shift Programma. Wat is het geheim van dat succes?
Aanleiding modal shift
“Als afvalverwerker doet ARN meerdere activiteiten,” zegt directeur Jacob Vermeulen. “We doen recycling, hebben een stortplaats en een afvalverbrandingsinstallatie. Net als bij verbranding in een open haard blijven er assen over. Deze moeten elders verwerkt worden. Tot voor kort ging het vervoer per vrachtwagen naar de verwerker in Zevenaar, wat vanuit Nijmegen niet ver is. Maar toen we naar een andere afnemer moesten, in Sluiskil (Zeeuws-Vlaanderen, red.), besloten we om de alternatieven voor de weg te onderzoeken.”
Van weg naar water
Dat alternatief was snel gevonden, want Sluiskil is via het water goed ontsloten. Vermeulen: “Met de vrachtwagen is het transport van Nijmegen naar Sluiskil ver en duur: je moet onder de Westerschelde door en vanuit Nijmegen is het is een filegevoelig traject,” zegt Vermeulen. “Terwijl Sluiskil aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen ligt en wij met anderhalve kilometer relatief dichtbij de haven van Nijmegen zitten. En daar bleek een kade van onze partner Daanen Shipping & Logistics B.V. beschikbaar te zijn. Dus toen zijn we in 2023 gezamenlijk aan de slag gegaan.”
Programmadeelname
Jarno Witjes, directeur van Daanen Shipping & Logistics B.V., zette ARN op het spoor van het Modal Shift Programma via logistiek makelaar Christiaan Zweers. “Om eerlijk te zijn, hadden we er nog nooit van gehoord,” zegt Vermeulen. “Maar we waren blij met de ondersteuning. Je moet je voorstellen dat wij op jaarbasis zo'n 80.000 ton aan bodemassen produceren. Omdat bodemas belast materiaal is, moesten we flink wat investeren in een aparte ontvangstbak aan de kade en de mogelijkheid om een kraan te stationeren. De subsidie van het programma heeft voor ons de drempel verlaagd om de route via het water te nemen en daarvoor deze investeringen te doen. Je neemt zo’n beslissing dan toch gemakkelijker.”
In twee jaar tijd behaalde ARN samen met Daanen Shipping & Logistics B.V. en andere partners ruimschoots het gestelde doel van 4500 TEUeq per jaar, dus 9.000 TEUeq totaal. “Jullie rekenen met andere eenheden, maar voor ons is van belang dat wij nu 80.000 ton op jaarbasis transporteren via het water. Technisch-logistiek gaat dat zo goed dat we hier samen met onze partners gewoon mee doorgaan.”
Uitdaging 1: sluizenonderhoud
Speelt daar ook mee dat Rijkswaterstaat de komende jaren heel veel gaat doen aan de wegen, waardoor er veel meer files zullen ontstaan op de weg? “Voor ons is de route via het water een betere optie, maar in bredere zin zijn de alternatieven via het water voor de afvalsector niet zo gemakkelijk. Daar heb ik trouwens nog wel een oproep voor Rijkswaterstaat: als je wilt dat bedrijven vaker voor het water kiezen in plaats van de weg, investeer dan ook in de lokale waterinfrastructuur. De sluizen tussen de Waal en de Maas bij Nijmegen zijn zeer onderhoudsgevoelig. Regelmatig gaan ze kapot, terwijl wij er voor onze ontsluiting van afhankelijk zijn.”
Jarno Witjes van Daanen Shipping & Logistics B.V. vult aan: “Wij ondervinden dagelijks problemen op de waterweg. De sluizen bij Nijmegen zijn voor 8.000 schuttingen per jaar gebouwd, maar in de praktijk zijn er nu al 29.000, en voor 2035 worden 35.000 schuttingen verwacht. De oplopende stremmingen voor de sluizen maken het voor schippers heel lastig. Vergelijk het met een snelweg die gebouwd is voor 1.000 auto’s terwijl er 10.000 overheen gaan: die extra rijstrook is zo aangelegd. Maar voor de waterinfrastructuur blijven afdoende maatregelen uit. Dat zit de modal shift naar het water danig in de weg.”
Uitdaging 2: laagwater
Een andere uitdaging is laag water, wat door klimaatverandering steeds vaker en langduriger voorkomt. Jacob Vermeulen: “Dat betekent dat de belading van schepen ongeveer halveert, wat de kosten enorm doet stijgen. Met die situatie moeten we tegenwoordig van april tot en met september rekening houden. ARN heeft gelukkig voldoende opslagmogelijkheden, dus dan bufferen we om zo’n periode te overbruggen.”
Wat is jullie doel voor de komende jaren om verder te verduurzamen?
"Samen met Christiaan kijken we naar elektrificatiemogelijkheden op onze locatie. Maar het materieel is gewoon waanzinnig duur, terwijl we het volcontinu nodig hebben. Als we dan twee uur moeten laden, moeten we een extra shovel aanschaffen. Daarnaast blijft voor de verwerking en recycling van afval de samenwerking met onze logistieke partners heel belangrijk.”
Oproep
"Samen met Christiaan kijken we naar elektrificatiemogelijkheden op onze locatie. Maar het materieel is gewoon waanzinnig duur, terwijl we het volcontinu nodig hebben. Als we dan twee uur moeten laden, moeten we een extra shovel aanschaffen. Daarnaast blijft voor de verwerking en recycling van afval de samenwerking met onze logistieke partners heel belangrijk.”