Wando Boevé roept logistieke sector dringend op tot modal shift

“Nu al van 90 naar 70? Dan straks zeker naar 0km per uur!”

“Rijkswaterstaat past maximumsnelheid aan op A15 na dagen vol fileleed” kopte het AD (*) op 3 oktober 2024. Vanaf de Botlektunnel bij Spijkenisse richting het havengebied wordt de maximumsnelheid 90 kilometer per uur. In de ochtendspits − tussen 06.00 en 09.00 uur – verlaagt Rijkswaterstaat die verder naar 70 kilometer per uur.

“Nu al van 90 naar 70? Dan straks zeker naar 0km per uur!” Wando Boevé, voorzitter stuurgroep Multimodale Corridors en lid topteam Topsector Logistiek, maakt zich ernstig zorgen over de toenemende files, naar aanleiding van de werkzaamheden van Rijkswaterstaat. “Hoog tijd voor de logistieke sector om in beweging te komen en die modal shift NU te maken,” zegt Boevé. “Anders staan we straks allemaal stil.” Reden te meer om het Modal Shift Programma van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – uitgevoerd door Connekt – nog eens in de spotlights te zetten.

Dat RWS de komende 10 jaar veel onderhoud moet plegen aan bruggen, wegen en tunnels is bekend, en ook wanneer deze werkzaamheden zullen plaatsvinden. Dat deze werkzaamheden een grote impact gaan hebben op de doorstroming is ook bekend, maar niet hoe groot die impact op elk moment zal zijn. In de zomer leidde dit al tot een verkeersinfarct rond Utrecht, waardoor het verkeer ruim 5 uur lang stil stond. Naar aanleiding van het bericht over de snelheidsverlaging op de A15 herhaalt Wando Boevé zijn dringende oproep:

“Logistieke sector, laat je niet verrassen. Maak die modal shift zo snel mogelijk.” Via het Modal Shift Programma zijn niet alleen subsidies beschikbaar voor het op gang brengen van de shift van weg naar spoor of van weg naar water. Ook worden er concessies verleend voor lijndiensten: de eerstvolgende publicatie staat gepland voor 6 september. “Onze logistiek makelaars staan klaar om te helpen bij het regelen en aanvragen,” benadrukt Boevé. “Want een ding is duidelijk: er moet nog heel wat gebeuren om de voorziene verkeersinfarcten te voorkomen en onze internationale concurrentiepositie te behouden.”

Direct aan de slag? Dat kan!

Het actieprogramma Joint-Corridors Off-Road helpt verladers en vervoerders om meer gebruik te maken van binnenvaart, rail en short sea. Gezamenlijk met de bedrijven maken wij multimodale transportcorridors naast de weg mogelijk in elke regio van Nederland. Neem contact op via www.go-off-road.nl

Het Modal Shift Programma stelt financiële middelen beschikbaar (subsidies en concessies) voor bedrijven om de beweging van weg naar binnenvaart én naar spoor te maken en daarmee verkeersinfarcten te voorkomen in de regio’s waar de onderhoudswerkzaamheden zullen plaatsvinden. De logistiek makelaars staan klaar om u daarbij te helpen.

De beide programma’s werken samen, dus neem contact op en wij helpen u verder!

(*) Algemeen Dagblad, 3 oktober 2024, lees het volledige bericht hier. Foto in krant: Peter de Jong fotografie