In de praktijk

Logistieke ervaringen

Graag delen we ervaringen en verhalen in de praktijk om de voordelen van Modal Shift, vervoer via de binnenvaart te delen. Lees hieronder bijvoorbeeld hoe bedrijven samenwerken in vervoerscombinaties en het bundelen van ladingen.

Voorbeeldproject: Ladingen bundelen Kloosterboer/McCain

Reefercontainers gebruiken voor transitie ‘frites express’-transport, route: Lewedorp (Zeeland)-Lelystad. Vanuit Vlissingen een barge (met plugs) met de ‘frites express’ containers laten varen (i.s.m. Honkoop Barging). Vervolgens gaan de volle exportcontainers vanuit Lelystad weer naar Rotterdam.

Voorbeeldproject: Slimme vervoerscombinaties Heineken

Er wordt als het ware een driehoekje gemaakt: volle Heineken-containers van Alpherium naar Moerdijk, volle containers van Rotterdam naar Moerdijk, lege containers van Moerdijk naar Heineken, daar weer vullen, etc. Dit voorkomt ook lege containers van Rotterdam terug naar Heineken.

Port of Moerdijk als verbindend logistiek platform

Ferdinand van den Oever is een blij mens gelet op het feit dat hij onlangs groen licht kreeg voor de bouw van het ‘Logistiek Park Moerdijk’.

Modal Shift past uitstekend bij wie wij willen zijn - Arno Huijsmans

Cosun Beet Company: ‘We willen de meest succesvolste, innovatiefste en groenste verwerker van bieten zijn in de wereld’.

Dagelijks 2000 Teu van de weg naar het water - Evofenedex nr 10

In de afgelopen periode is hard gewerkt aan de praktische vormgeving van de Modal Shift-regeling.

Multimodale logistiek zit in de lift in noordoost-brabant - binnenvaartkrant.nl

De toegevoegde waarde van multimodaal vervoer wordt in de regio Noordoost-Brabant steeds belangrijker.

Mooie video van schuttevaer: Een kijkje bij interrijn roro: De modal shift is al feit!

De toegevoegde waarde van multimodaal vervoer wordt in de regio Noordoost-Brabant steeds belangrijker.

Het is de hele reis van de producten die telt, niet alleen het vervoer van de container - Frank Bruurs

Die historie is boeiend en laat zien dat ondernemen vraagt om voeling houden met de marktontwikkelingen om daar met visie en overtuiging op te reageren.

De Groene Corridor: snellere en betrouwbare verbinding tussen Maasvlakte en Alphen aan de Rijn

De Groene Corridor is uitermate geschikt voor verladers die zoeken naar manieren om hun CO2 – uitstoot te reduceren. De betrouwbaarheid van de verbinding is meer dan 99%. Een belangrijk argument voor bedrijven als Heineken en Zeeman om voor deze groene verbinding te kiezen.

Sugar corridor van NPRC bespaart 15.000 vrachtwagenbewegingen

Medio september 2021 startte Europese binnenvaartcoöperatie NPRC met een grootschalige operatie om suikerbieten van Maastricht (Limburg) naar Oudenbosch (Noord-Brabant) te varen.

Cosun Beet Company ervaart meer voordelen van modal shift

Arno Huijsmans is directeur Agrarische Zaken bij Cosun Beet Company, een internationale agrarische coöperatie die in handen is van zo'n 8.400 telers van suikerbieten. De jaarlijkse suikerbietencampagne is een van de grootste logistieke operaties van het land. Via de subcirkel Logistiek van de Groene Cirkel Circulaire Suikerbietenketen maakte Huijsmans in 2021 kennis met het Modal Shift Programma. En inmiddels met resultaat.

“Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt”

Susanne Dirksen, Head of Sales Schavemaker Logistics: "Off-Road gaan is gewoon een kwestie van je oude schoenen niet weggooien voor je nieuwe hebt. Zet een deel op de binnenvaart of het spoor, houd nog een deel op de weg. Dan spreid je de risico’s en kun je gefaseerd overstappen."

AnQore verkiest schip boven vrachtwagen

' Samen halen we op de corridors oost, zuidoost en zuid dagelijks 3.000 teu van de weg '

Minder slijtage wegdek

Verbeterde mobiliteit

Positief duurzaam imago

Minder oponthoud

Efficiënte logistieke keten

Minder CO2 uitstoot

Chauffeurstekort