Actueel: ervaringen en verhalen
Waarom Modal Shift nu relevant is
We vertellen graag een actueel verhaal: ervaringen en verhalen uit de logistiek. Lees hieronder de interviews die we hielden met betrokkenen in en rond de logistieke sector.
We vertellen graag een actueel verhaal: ervaringen en verhalen uit de logistiek. Lees hieronder de interviews die we hielden met betrokkenen in en rond de logistieke sector.
Dagelijks meer dan duizend vrachtwagens van weg naar binnenvaart of spoor.
Op 20 januari 2023 is op TenderNed de derde aanbesteding gepubliceerd voor een vijftal concessies voor bargelijndiensten t.w.v. EUR 2.500.000. Meer goederenvervoer over water is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.
Dagelijks meer dan duizend vrachtwagens van weg naar binnenvaart of spoor: Nederland heeft toestemming van de Europese Commissie om 22,5 miljoen euro te steken in een modal shift van het vrachtvervoer. Het geld is bedoeld om transporteurs te stimuleren hun goederen via de binnenwateren en het spoor te vervoeren in plaats van over de weg.
Meer goederenvervoer over water in plaats van over de weg. Dat is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.
De ambitie is om een containerterminal realiseren. Nu zijn er te weinig logistieke mogelijkheden om vanuit de regio Delfzijl containers per binnenvaart te verschepen naar Rotterdam.
De Jopocus rijdt 4 keer per week van de Cabooter terminal in Venlo naar de Clip terminal bij Poznan in Polen. Uniek is dat ook niet-kraanbare trailers meegenomen worden.
Een belangrijke aanleiding voor transport over water – modal shift – is de omvangrijke vernieuwingsopgave aan de infrastructuur.
Wat heeft uw bedrijf nodig om goederen niet langer over de weg, maar via binnenvaart te vervoeren? Mark Luikens helpt graag de afweging maken.
Ondernemers die hun producten laten vervoeren, zien de noodzaak van vervoer via binnenvaart of spoor niet altijd, weet logistiek makelaar Hendrik-Jan van Engelen
We spreken met onze Minister Cora van Nieuwenhuizen over het strategische belang van Modal Shift
We spreken met onze Minister Cora van Nieuwenhuizen over het strategische belang van Modal Shift
In de afgelopen periode is hard gewerkt aan de praktische vormgeving van de Modal Shift-regeling
We beseffen allemaal dat we dit alleen maar mét elkaar gefikst kunnen krijgen.
We voeren een dialoog-op-afstand met de beide voormannen van NVB en CBRB. Een uiterst geanimeerd gesprek waar naast een aantal hele serieuze zaken ook digitaal gelachen kan worden.
We spreken met Elisabeth Post in het TLN-kantoor in een zonovergoten Zoetermeer. Ze valt met de deur in huis. 'Leuk en aardig, maar ik heb een hekel aan het woord modal shift!'
Onze minister bracht maandag, 12 oktober, een digitaal werkbezoek aan logistiek dienstverlener Kloosterboer. Een Nederlands internationaal opererende logistieke dienstverlener met haar hoofdkantoor in Rotterdam.
We spreken met Erica Slump. Zij is binnen Rijkswaterstaat als hoofdingenieur-directeur eindverantwoordelijk voor het totale verkeersmanagement op het RWS-netwerk, zowel voor weg (‘droog’) als water (‘nat’).
We bellen met Hubert die zich in het corona-proof -dus verlaten- Gouvernement in Maastricht bevindt. Hubert is al geruime tijd met slimme mobiliteit en logistiek actief.
We spreken met Wando Boevé – niet alleen vanuit zijn geweldige betrokkenheid bij logistiek en Modal Shift in het bijzonder, maar vooral vanuit z’n rol in het Topteam van de Topsector Logistiek.
We spreken in het kader van het te initiëren Modal Shift programma met gedeputeerde Floor Vermeulen (Provincie Zuid-Holland, portefeuille Verkeer en Vervoer) over de strategische waarde van anders naar logistiek kijken.
De onderwerpen modal shift, modal split en sychromodaliteit zijn voor hem geen vage toekomsttermen, maar al jaren de kern van z’n verdienmodel. Hoge betrouwbaarheid door het uitermate goed in de vingers hebben van de data en adaptief zijn op basis van die goede data en een geoliede organisatie en netwerk.
Iemand die z’n sporen meer dan verdiend heeft als het gaat om logistiek. Zo werd hij bij z’n vertrek begin dit jaar als Deltalinqs-voorzitter gelauwerd met het prestigieuze ‘Grootanker van de Haven van Rotterdam'
Minder slijtage wegdek
Verbeterde mobiliteit
Positief duurzaam imago
Minder oponthoud
Efficiënte logistieke keten
Minder CO2 uitstoot