Cosun Beet Company ervaart meer voordelen van modal shift: CO₂-reductie, minder verkeersdruk, aanvoergarantie en risicospreiding
Arno Huijsmans is directeur Agrarische Zaken bij Cosun Beet Company, een internationale agrarische coöperatie die in handen is van zo’n 8.400 telers van suikerbieten. De jaarlijkse suikerbietencampagne is een van de grootste logistieke operaties van het land. Via de subcirkel Logistiek van de Groene Cirkel Circulaire Suikerbietenketen maakte Huijsmans in 2021 kennis met het Modal Shift Programma. En inmiddels met resultaat.
“In de Groene Cirkel Circulaire Suikerbietenketen hebben we met onze partners de grootste modal shift van weg naar water in Nederland gerealiseerd,” aldus Huijsmans. “Tijdens de bietencampagne in 2021-22 hebben we 206 scheepsreizen van de haven van Maastricht naar de loskade in Oudenbosch gemaakt. Met zo’n 270.000 ton ingeladen gewicht hebben we 7461 vrachtwagens van de weg kunnen halen op de route van Maastricht naar de suikerfabriek in Dinteloord. Inclusief de retourrit komt dat neer op een reductie van 26.562 TEU op de beroepsgoederencorridor. In de bietencampagneperiode is dit zo’n 1.540 TEU per week.”
Vliegende start
“Binnen Groene Cirkels dachten we al gezamenlijk na over de verduurzaming van onze keten. Een logische maatregel was de modal shift van weg naar water. Samen met onze partners – de terminal, provincie Noord-Brabant en binnenvaartcoöperatie NPRC – zochten we naar de beste methode om de bieten in het schip te krijgen: met een kraan, zonder kraan, los storten, of via containers. En toen begon het te rollen. Doordat we er met dezelfde doelstelling in zaten, konden we al snel tot operationele invulling komen.” Met de subsidie van Modal Shift investeerde Cosun Beet Company onder meer in meet- en bemonsteringsapparatuur. “Kijk, een schip huren is niet zo’n probleem. Maar onze bieten moeten wel worden vervoerd volgens de voorwaarden die we met onze leden afgesproken hebben. Dat betekent bijvoorbeeld dat het afnemen van monsters om de kwaliteit van de bieten te bepalen op dezelfde manier moet gebeuren als bij vrachtwagentransport.”
Toekomst
De eerste ervaringen met modal shift heeft inmiddels tot een structurele activiteit geleid, zegt Huijsmans. “Wij zien grote voordelen. Modal shift betekent voor ons niet alleen CO₂-reductie en minder verkeersdruk op de wegen, maar ook de garantie op doorlopende aanvoer van de producten in de campagneperiode. Voor een auto heb je drie chauffeurs nodig, en goede chauffeurs liggen niet voor het oprapen. In het zuiden hebben we het vervoer over water inmiddels geïntensiveerd. Maar voor onze andere locaties zijn er nog wel wat hobbels te nemen. In Noord-Holland ligt een toestemming voor het laden en lossen bijvoorbeeld lastig, en moeten we rekening houden met regels voor 24-uurs vergunningen, de diepgang, in verband met oeverbescherming.”
Advies
“Je hebt andere partijen nodig die willen meewerken aan de voorwaarden om de modal shift te maken. Ga met de juiste partijen de samenwerking aan, heb vertrouwen in elkaar, formuleer het gemeenschappelijke doel van tevoren en houd daaraan vast; dan kom je gewoon heel ver.”