Hulp bij financiering van shift naar water
Om deze shift makkelijker te maken, lanceert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komende maand een regeling om vervoer van containers op deze twee corridors via binnenvaart en spoor te stimuleren. Dat gebeurt in samenwerking met de Logistieke Alliantie, de Topsector en de vier betrokken provincies. De regeling bestaat uit een serie gerichte aanbestedingen en subsidies om barrières te verlagen. Hiermee kunt u frictie- en aanloopkosten financieren, wanneer u besluit de binnenvaart en het spoor een kans te geven. U hoeft niet in één keer uw complete logistieke operatie om te gooien, maar kunt samen met andere partijen in de logistieke keten proefprojecten doen om te ervaren hoe het in uw praktijk nu echt werkt. Wilt u eens een voorbeeld bekijken? Doe inspiratie op.
Zet uw argumenten op een rij
Voor u als ondernemer zijn de kosten, duurzaamheid, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van uw logistieke stroom belangrijk. Uw bedrijf werkt waarschijnlijk al langere tijd met vervoer over de weg en misschien heeft u weinig zicht op de voordelen van combinaties met spoor en binnenvaart. Misschien simpelweg omdat u er niet over hebt nagedacht. Om de voordelen van een combinatie inzichtelijk te maken, kan een logistiek makelaar een goede gesprekspartner zijn. Samen bekijkt u vanuit uw perspectief hoe vervoer via een alternatieve modaliteit kan uitpakken. Zo bent u zich wellicht niet bewust van de kwetsbaarheid van uw lading over de weg en de verhoogde kosten, vertragingen en CO2-uitstoot door de enorme wegwerkzaamheden die op stapel staan. De logistiek makelaar kan u bovendien verbinden aan potentiële partners met wie u lading zou kunnen bundelen.
Ga in gesprek met een logistiek makelaar
Vanuit de vier provincies waarin de corridors Oost en Zuid-Oost liggen (Gelderland, Noord-Brabant, Zuid-Holland, Limburg) is een team van logistiek makelaars actief. Neem contact op en ontdek samen wat Modal Shift voor het toekomstig succes van uw bedrijf kan betekenen.
De Modal Shift-regeling is voorbereid door een kernteam: Hans Bakker, Dirk-Jan de Bruijn en Michiel Jak. Zij brengen ieder hun eigen expertise en ervaring in om de gemeenschappelijke ambitie van dagelijks 2.000 TEU van weg naar binnenvaart mogelijk te maken. Lees meer over Modal Shift.