Frites-express
Dirk-Jan, waarom een (digitaal) werkbezoek aan Kloosterboer in de Rotterdamse Eemhaven?
Kloosterboer/McCain is een van de twee “BHAG’s” (red. Big Hairy Audacious Goals) die door de minister zelf afgelopen voorjaar zo zijn gepositioneerd als voorbeeld- of doorbraak projecten. Ook wel de ‘frites-express’ genoemd. Werkelijk een schitterend voorbeeld van modal shift als gevolg van het hechte partnership tussen fritesproducent McCain en logistiek dienstverlener Kloosterboer. Voorheen werden jaarlijks 4.500 ritten per truck uitgevoerd vanaf productielocatie McCain naar distributielocatie Kloosterboer Lelystad en 2.500 ritten vanuit Rotterdam naar Lelystad om containers te laden. In de nieuwe situatie levert McCain volle containers rechtstreeks bij Kloosterboer Vlissingen aan voor transport per barge (binnenvaartschip) naar Lelystad. Vanuit Lelystad gaan volle exportcontainers per barge naar Rotterdam. Daarnaast worden vanuit Lelystad weer exportcontainers van lokale ui-/aardappel producenten per barge vervoerd richting Vlissingen voor verder transport naar West Afrika. Dat levert wat betreft besparing alleen al in dit voorbeeldproject minstens 20.000 ritten van 250 km. Dat staat gelijk aan 3.200 ton CO2 besparing.
De minister benadrukte dat vandaag ook in haar digitale werkbezoek aan Kloosterboer volgens Dirk-Jan. De minister: ‘De frites-express laat zien dat je goederen ook goed met een binnenvaartschip in plaats van een vrachtwagen kunt vervoeren. Een mooi voorbeeld voor de nieuwe samenwerking waarbij we met verladers en vervoerders de shift van de weg naar het water waarmaken.’
Taai
Wat kwam tijdens bezoek allemaal aan de orde?
‘Laat ik beginnen met te noemen dat we erg trots zijn dat we alle spelers die actief zijn in het ‘modal shift dossier’ ook aan de tafel hebben. En dan praten we niet alleen over IenW, maar ook over RWS, de 4 provincies die actief zijn op de corridor Oost en Zuidoost (red. Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland), de Logistieke Alliantie en de Topsector. Allemaal werken ze samen vanuit één gemeenschappelijke aanpak en één ambitie. En we ontwerpen deze regeling in samenwerking met de verladers en vervoerders die we straks gebruik van moeten gaan maken. Wat laten we wel zijn, modal shift is een taai vraagstuk, dat staat al een jaar of 20 op de agenda. Als we daar nú doorbraken in willen forceren, en dat moeten we gelet op de klimaat- en de Vervanging en Renovatie opgave, dan moeten we het dus anders doen. Daarom heben we ook vooral de actief participerende ondernemers de mogelijkheid hebben gegeven om met de minister in dialoog te gaan. Bijvoorbeeld bij de opzet van een lijndienst – varen volgens het spoorboekje. Waarbij kleinere verladers en vervoerders niet alleen mee kunnen doen, maar ook hun betrouwbaarheid kunnen garanderen.