Marcel Heuvelman, directeur van HTS Group:

“Modal Shift Programma kan game changer zijn”

Marcel Heuvelman is directeur van HTS-group – een intermodale dienstverlener opgericht in 1999 – en concessiehouder van het Modal Shift Programma. Wat levert zo’n concessie nu eigenlijk op? Wij vroegen het hem in aanloop naar de concessieverlening van september 2024.

“Wij concentreren ons voornamelijk op het vervoer van zeecontainers. Die halen we op in de zeehaven en vervoeren we per binnenvaartschip, spoor of truck naar het achterland om ze daar af te leveren bij de klant. Dat doen we al zo’n 25 jaar. En daarbij bewegen we steeds mee met de ontwikkelingen in de markt: schaalvergroting, congestie, bedrijven die zich vestigen, de Houthi-rebellen, corona.”

Groei modal shift: wake-up call
Met zijn 25 jaar ervaring ziet Heuvelman nu een totaal andere wereld. “De laatste jaren zien we dat verladers manieren zoeken om intermodaal te vervoeren. Dat heeft te maken met allerlei factoren, zoals politieke keuzes, bijvoorbeeld ten aanzien van vestigingsbeleid, of CO₂-reductie. Het Modal Shift Programma geeft niet alleen een steun in de rug met de stimuleringsmaatregelen, maar laat ook een beweging zien: steeds meer bedrijven gaan het anders organiseren. Voor verladers is dat een wake-up call.”

Hoe komen verladers in actie?
“Het begint altijd met een gesprek. Welke uitdaging heeft de verlader, hoe kunnen wij helpen? Kan er worden bespaard op vrachtwagenbewegingen? We tellen de vrachtwagens en laten zien welke voordelen te behalen zijn met modal shift. Onze laatste concessie voor het Modal Shift Programma betreft de route Rotterdam-Duisburg. In sommige gevallen is de business case al aan de voorkant sluitend, maar in andere gevallen trekt de stimulering van het programma partijen net over de streep. Dat is natuurlijk erg leuk. Want als je eenmaal bezig bent, ontdek je vanzelf andere voordelen, waar je van tevoren niet aan had gedacht. Onze gesprekken starten immers meestal bij de inkoopafdeling van onze klanten. Daar is de inkoopprijs natuurlijk belangrijk. Gaandeweg worden andere afdelingen betrokken, zoals logistiek, environment, de afdeling legal. Die kijken allemaal naar andere aspecten. Zo gaan voordelen als CO₂-reductie of leveringsgaranties op de lange termijn meewegen, en raakt modal shift ingebed in een organisatie.”

Doelstelling
“De reductie van teu’s op een bepaalde route is voor ons geen doel op zich. Wij denken gewoon: die klant zit daar, hoe kunnen wij zijn lading vervoeren met zoveel mogelijk voordelen? Het gaat er natuurlijk om dat die klant aan boord blijft. Ooit zijn we begonnen bij nul, inmiddels gaat van de 1,5 miljoen teu die wij op jaarbasis vervoeren ongeveer 70% via de barge. Dat laat wel zien dat modal shift een succesvolle langetermijnstrategie is. Wij gaan voor de lange termijnrelatie. Om dat doel te bereiken moet je op de korte termijn soms extra investeren. De bijdrage van het Modal Shift Programma is voor sommige klanten net die extra prikkel die hen over de streep trekt. En dan kan het een game changer zijn.”

Maak gebruik van de mogelijkheden
“Uiteindelijk moet je het ervaren. Het delen van die ervaringen helpt wel. Er komen nu mensen naar ons toe die van andere partijen gehoord hebben over de voordelen van modal shift. Gebruik de subsidies en concessieverlening van het Modal Shift Programma als hulpmiddel en ga het gesprek aan met zowel opdrachtgevers als andere dienstverleners. De kracht zit in de verbinding.”

Tussenstand concessie HTS Group: In 2021 heeft Logistiek Centrum Gorinchem – als onafhankelijke inlandterminal onderdeel van HTS Group – een concessie bargelijndienst van drie jaar gegund gekregen van Rotterdam naar Duisburg / Wesel. Dit betrof een concessie om 77.375 TEUeq te gaan shiften. Hiervan is inmiddels 24.604 TEUeq geshift, met een CO₂- besparing van 4.018 ton.