Sugar corridor van NPRC bespaart 15.000 vrachtwagenbewegingen
Medio september startte Europese binnenvaartcoöperatie NPRC met een grootschalige operatie om suikerbieten van Maastricht (Limburg) naar Oudenbosch (Noord-Brabant) te varen. Daarmee spelen ze in op de wens van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om 2200 TEU (1100 vrachtwagens) per dag van de weg te halen en het bevorderen van een goede bereikbaarheid tijdens het groot onderhoud van de Nederlandse snelwegen. In opdracht van Cosun Beet Company gaan de binnenvaartschepen van de coöperatie in een pendel de komende maanden maar liefst 270.000 ton suikerbieten over het water vervoeren. Hiermee ontstaat een heuse ‘sugar corridor’ en worden ruim 15.000 vrachtwagenbewegingen over de Rijkswegen vermeden.
Lading van weg naar water
Femke Brenninkmeijer, CEO van NPRC, is verheugd met de stroom: ‘Multimodale modal shift trajecten brengen altijd de nodige uitdagingen en voorbereidingen met zich mee. Sinds de evaluatie van de pilot vorig jaar is door betrokken partijen hard gewerkt om alle bottlenecks van vervoer over water weg te nemen. Dit vraagt om een forse inspanning en kan alleen tot stand komen door een nauwe samenwerking tussen alle ketenpartners. Het is uniek om te zien hoe voortvarend Cosun Beet Company deze stap naar het water heeft gezet en daarmee eigenlijk de supply chain opnieuw heeft ingericht. NPRC is trots om dit ladingpakket over het water te gaan vervoeren, dat ook nog eens zal zorgen voor minder rijbewegingen over de snelwegen.’
Multimodale bulkstroom
Het gebeurt niet dagelijks dat een bulkstroom van de weg naar het water wordt omgezet. Direct na de oogst gaan de bieten per truck naar de L’Ortye terminal in Maastricht. Hier worden de producten zorgvuldig overgeladen in binnenvaartschepen. Zij varen richting Oudenbosch waar de bieten door Wagemakers overgeslagen worden in trucks met als eindbestemming de suikerfabriek in Dinteloord. Cosun Beet Company verwerkt alle onderdelen van de suikerbiet tot voeding, energie, papier en biobased producten, waardoor er geen afval is.
Duurzaam en meetbaar alternatief
Een van de voordelen van vervoer van suikerbieten over water is een CO2-reductie van 20%. Als datagedreven organisatie deelt NPRC real-time data met klanten en leden via portalen. NPRC verzamelt onder meer de uitstootgegevens en ziet dat verladers steeds vaker vragen om rapportages voor hun eigen CO2-boekhouding. Met deze data kunnen verladers de duurzaamheid van hun transportketens meten. Cosun Beet voelt zich medeverantwoordelijk voor het behoud van de natuur en de bescherming van het milieu, de mensen en de samenleving met oog op de toekomstige generaties.
De jarenlange relatie met NRPC heeft met het varen van deze stroom suikerbieten een extra impuls gekregen. ‘NPRC vervoert al jaren suikerbuiten van Texel naar onze fabriek in Groningen. Beide organisaties zijn coöperaties, derhalve verstaan wij elkaars taal. Dat schakelt bijzonder prettig. Met deze stap naar het water dragen wij bij aan de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van de Rijksoverheid om minder vrachtwagens op het wegennet te hebben,’ legt Arno Huijsmans, directeur Agrarische Zaken van Cosun Beet Company uit.