Optimodal: ‘Modal Shift in het DNA’

Optimodal Nederland B.V. is een neutrale logistieke dienstverlener met hoofdvestiging in Rotterdam. Via deelname aan het Modal Shift Programma wil Optimodal voor de gecontaineriseerde goederenstromen, die voorheen per truck werden getransporteerd, een shift maken van weg naar spoor. Bij deze modal shift zijn ook partners betrokken: onze traktionar, specialist in gecombineerd vervoer tussen Rotterdam en het Ruhrgebied, en de terminal partner.

Optimodal zet in op een shift van 35.900 TEUeq naar het spoor binnen 24 maanden. Op termijn zal verder ontwikkelen meer modal shift teweeg brengen.

Hoe vergroot Optimodal de toegankelijkheid tot het spoor?
“De basis daarvoor ligt in het voorlichten van klanten en door via bestaande casuïstieken aan te tonen, dat spoor een goed alternatief is voor de truck. Hierdoor ontstaat consensus bij de stakeholders om de modal shift te gaan doorvoeren.”

Hoe wordt de modal shift structureel ingebed in de bedrijfsvoering?
“Het zit in ons DNA, om de modal shift verder uit te rollen en nieuwe ladingstromen om te buigen naar het spoor. We doen dit al voor bestaande klanten. Nieuwe klanten gaan mee in het business model doordat ze de voordelen en potentie ervan zien.”

ECS: “Modal shift? Kwestie van tijd en mindset”

Wat betekent de verruiming van de Modal Shift Regeling voor huidige deelnemers?

Extra tijd en geld voor deelnemers van het Modal Shift Programma

“Nu al van 90 naar 70? Dan straks zeker naar 0km per uur!”

Sebastiaan van Dorsser van Hutchison Ports ECT Rotterdam: "Modal shift, een no-brainer"

START NIEUWE AANBESTEDING VOOR VERPLAATSING GOEDERENVERVOER NAAR WATER

Op 18 september 2024 is een nieuwe concessie voor modal shift gepubliceerd op TenderNed. Daarmee zet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de komende jaren samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie verder in op modal shift.

Den Hartogh: “Modal shift betekent waardetoevoeging”

“Logistieke sector, laat je niet verrassen!”

HTS Group: “Modal Shift Programma kan game changer zijn”

Koolwijk Logistics: “Demurrage en detention spelbreker modal shift”

Optimodal: ‘Modal Shift in het DNA’

Susanne Dirksen, Head of Sales Schavemaker Logistics, over modal shift: “Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt”

AnQore verkiest schip boven vrachtwagen

Cosun Beet Company ervaart meer voordelen van modal shift: CO₂-reductie, minder verkeersdruk, aanvoergarantie en risicospreiding

Wederom EUR 7,5 miljoen subsidie beschikbaar gesteld vanuit de Modal Shift Regeling

Maasvlakte Pilot met Trimodal biedt werkend alternatief voor model shift Maasvlakte met spoorboekje

Subsidieplafond modal shift regeling 2023 verdubbelt naar €15 mln.

Dagelijks meer dan duizend vrachtwagens van weg naar binnenvaart of spoor.

Start van derde aanbesteding voor verplaatsing goederenvervoer naar water

Op 20 januari 2023 is op TenderNed de derde aanbesteding gepubliceerd voor een vijftal concessies voor bargelijndiensten t.w.v. EUR 2.500.000. Meer goederenvervoer over water is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.

Europese Commissie keurt 22,5 miljoen steun vervoerssector goed

Dagelijks meer dan duizend vrachtwagens van weg naar binnenvaart of spoor: Nederland heeft toestemming van de Europese Commissie om 22,5 miljoen euro te steken in een modal shift van het vrachtvervoer. Het geld is bedoeld om transporteurs te stimuleren hun goederen via de binnenwateren en het spoor te vervoeren in plaats van over de weg.

Start nieuwe aanbesteding voor verplaatsing goederenvervoer naar water

Meer goederenvervoer over water in plaats van over de weg. Dat is goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.

Subsidieregeling toegekend aan JWSL

De ambitie is om een containerterminal realiseren. Nu zijn er te weinig logistieke mogelijkheden om vanuit de regio Delfzijl containers per binnenvaart te verschepen naar Rotterdam.

Venlo-Poznan spoorcorridor bespaart 60.000 ton CO2 per jaar

De Jopocus rijdt 4 keer per week van de Cabooter terminal in Venlo naar de Clip terminal bij Poznan in Polen. Uniek is dat ook niet-kraanbare trailers meegenomen worden.

Interview met Jan Slager

Een belangrijke aanleiding voor transport over water – modal shift – is de omvangrijke vernieuwingsopgave aan de infrastructuur.

Interview met Mark Luikens

Wat heeft uw bedrijf nodig om goederen niet langer over de weg, maar via binnenvaart te vervoeren? Mark Luikens helpt graag de afweging maken.

Logistiek makelaar helpt afweging maken - Hendrik-Jan van Engelen

Ondernemers die hun producten laten vervoeren, zien de noodzaak van vervoer via binnenvaart of spoor niet altijd, weet logistiek makelaar Hendrik-Jan van Engelen

Interview Peter Pleket en Jacob Verdonk

We spreken met onze Minister Cora van Nieuwenhuizen over het strategische belang van Modal Shift

Attractief etaleren van het product binnenvaart - Minister Cora van Nieuwenhuizen

We spreken met onze Minister Cora van Nieuwenhuizen over het strategische belang van Modal Shift

Overweeg binnenvaart en spoor vanwege groot onderhoud aan wegen

In de afgelopen periode is hard gewerkt aan de praktische vormgeving van de Modal Shift-regeling

Doel is duurzame Modal Shift met inzet van brains en ons terminal-netwerk - Christophe van der Maat

We beseffen allemaal dat we dit alleen maar mét elkaar gefikst kunnen krijgen.

Het gaat écht om het grote verleiden - Paul Goris en Eric Janse de Jonge

We voeren een dialoog-op-afstand met de beide voormannen van NVB en CBRB. Een uiterst geanimeerd gesprek waar naast een aantal hele serieuze zaken ook digitaal gelachen kan worden.

Modal Shift écht alleen als het leidt tot een optimum - Elisabeth Post

We spreken met Elisabeth Post in het TLN-kantoor in een zonovergoten Zoetermeer. Ze valt met de deur in huis. 'Leuk en aardig, maar ik heb een hekel aan het woord modal shift!'

Patat over het water in plaats van de weg

Onze minister bracht maandag, 12 oktober, een digitaal werkbezoek aan logistiek dienstverlener Kloosterboer. Een Nederlands internationaal opererende logistieke dienstverlener met haar hoofdkantoor in Rotterdam.

Modal Shift vraagt om een mental shift - Erica Slump

We spreken met Erica Slump. Zij is binnen Rijkswaterstaat als hoofdingenieur-directeur eindverantwoordelijk voor het totale verkeersmanagement op het RWS-netwerk, zowel voor weg (‘droog’) als water (‘nat’).

Logistiek as a service - Hubert Mackus

We bellen met Hubert die zich in het corona-proof -dus verlaten- Gouvernement in Maastricht bevindt. Hubert is al geruime tijd met slimme mobiliteit en logistiek actief.

Operationaliseer een nutsvoorziening én ga tegelijkertijd restrictief beleid voeren - Wando Boevé

We spreken met Wando Boevé – niet alleen vanuit zijn geweldige betrokkenheid bij logistiek en Modal Shift in het bijzonder, maar vooral vanuit z’n rol in het Topteam van de Topsector Logistiek.

In de regio komt alles bij elkaar - Floor Vermeulen

We spreken in het kader van het te initiëren Modal Shift programma met gedeputeerde Floor Vermeulen (Provincie Zuid-Holland, portefeuille Verkeer en Vervoer) over de strategische waarde van anders naar logistiek kijken.

De wereld verandert steeds sneller - Wil Versteijnen

De onderwerpen modal shift, modal split en sychromodaliteit zijn voor hem geen vage toekomsttermen, maar al jaren de kern van z’n verdienmodel. Hoge betrouwbaarheid door het uitermate goed in de vingers hebben van de data en adaptief zijn op basis van die goede data en een geoliede organisatie en netwerk.

We moeten écht die kleinere spelers bereiken! - Steven Lak

Iemand die z’n sporen meer dan verdiend heeft als het gaat om logistiek. Zo werd hij bij z’n vertrek begin dit jaar als Deltalinqs-voorzitter gelauwerd met het prestigieuze ‘Grootanker van de Haven van Rotterdam'

Goederen kunnen niet stemmen - Ronald Paul

Als er iemand een goed beeld heeft van de ins en outs van Modal Shift dan is dat wel de Chief Operating Officer van het Havenbedrijf Rotterdam Ronald Paul.